Zawody

Krytyk sztuki

Krytyk teatralny (1890/1920) i filmowy (1920/1990)
Teatr od wieków był bardzo ważną dziedziną sztuki. W czasach sprzed wynalezienia radia i telewizji to właśnie on zapewniał główną rozgrywkę dla wielu setek ludzi. Budynki teatrów odwiedzane były przez ludzi z różnych klas: od przedstawicieli wyższych sfer (na balkonach i luksusowych lożach) aż po biedotę, która musiała się zadowolić najgorszymi miejscami na tak zwanej „jaskółce”. Opery, operetki, tragedie i komedie, baśnie i ballady, teatry kukiełkowe, kabarety i innego typu spektakle – to wszystko było modne.

Nie każdy jednak wiedział po samym tytule sztuki, czy jest ona dobra. Czy warto w ogóle na nią iść i tracić pieniądze na bilety. Wielu nawet po obejrzeniu spektaklu nadal tego nie wiedziało. W końcu w modzie było pojawianie się regularnie w teatrze, a nie znanie się na sztuce. Na salonach i w towarzystwie trzeba było zabłysnąć znajomością tematu. Dlatego tak ważna była rola krytyka sztuki – specjalisty, który potrafił w przystępnych słowach wytłumaczyć tłumowi, co jest dobre a co nie.

Do głównych zadań krytyka była oczywiście recenzja przedpremierowego spektaklu i ocena danej sztuki. Umieszczana była ona w dziale kulturalnym lokalnych gazet. To od takiego omówienia zależało często „być albo nie być” dla danego tytułu. Jednym akapitem albo nawet zdaniem uznany krytyk mógł albo utopić wszelkie szanse przedstawienia, albo przeciwnie, zapewnić mu nieśmiertelność na deskach teatru. Nietrudno się domyślić, że nie wszyscy krytycy byli obiektywni w swoich ocenach, czasami odpowiednia łapówka była w stanie zapewnić odpowiedni efekt.

Gdy w pierwszej połowie wieku XX popularne stało się kino, analogicznie rola recenzenta stała się znacząca i dla tej nowej dziedziny. Na zamkniętych seansach ważyły się losy reżyserów i scenarzystów. Zdarzało się tak, że zła recenzja potrafiła nawet popchnąć nieszczęśliwych filmowców do samobójstwa.

Krytycy to siłą rzeczy ludzie wykształceni. Nie każdy może się nim stać. Nawet ukończenie specjalistycznego wydziału studiów wyższych nie sprawia od razu, że ktoś stanie się dobrym recenzentem. Potrzeba jeszcze umiejętności przeprowadzenia wnikliwej analizy i przedstawienie jej w łatwo przyswajalnych słowach.


Umiejętności: Sztuka: teatr, korzystanie z bibliotek, wiarygodność, wmawianie, perswazja, historia, filozofia, psychologia, spostrzegawczość.

Dochody: Górne dochody warstw klasy średniej.

Kontakty: środowiska teatru i telewizji, radio i prasa, widownia teatrów i kin, bohemy artystyczne, arystokraci i finansiści.
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 21 lip 2017, 01:48 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka