Wiedza Tajemna

Tworzenie Badacza

Jak wiele razy wspominałem Zew Cthulhu jest specyficznym system RPG. W tej grze bowiem przede wszystkim liczy się klimat sesji. Oznacza to, że ważna jest nie tylko staranność z jaką Strażnik Tajemnic ułoży swój scenariusz, ale także to w jaki sposób Badacze przygotują się do sesji. Tej czynności jest poświęcony poniższy tekst.

Historia Badacza

Podstawową i zarazem najważniejszą rzeczą przy tworzeniu badacza jest jego historia. To ona ma decydujący wpływ na to jak nasza postać będzie się zachowywać podczas sesji. Wszak dzieciństwo i wychowanie mają największy wpływ na charakter człowieka.

Przed stworzeniem postaci skonsultuj się z mistrzem gry. Często bywa tak, że dzięki swoim pomysłom można podsunąć wiele ciekawych inspiracji Strażnikowi Tajemnic. Możliwe, że pewne fakty z pozoru nieistotne dla nas, mogą stać się, o ile nie kluczowe w naszej przygodzie, to przynajmniej bardzo ważne. Jakaś nabyta w dzieciństwie fobia czy uraz mogą być ciekawym smaczkiem w naszych grach. Kreatywny Mistrz Gry będzie umiał doskonale wykorzystać takie fakty po wcześniejszej konsultacji. Mało tego, czasami może zdarzyć, że scenariusz Strażnika będzie opierał się na przeszłości naszej postaci.

++

Na karcie postaci miejsca na jej historię jest niewiele, a zdecydowanie warto ją rozbudować. Często jakieś przeżycia czy doświadczenia nabyte wcześniej mogą stać się atutem dla graczy. Jeśli Strażnik to zaakceptuje później można wykorzystać przeszłość Badacza przeciwko temu, co przyniesie los (czyli scenariusz). Umiejętność nabyta w dzieciństwie, nawet najbardziej zaskakująca, zawsze może się przydać.

Gracze generalnie nigdy nie powinni zaglądać do rozdziału opisującego potwory, ale w praktyce wygląda to inaczej. Niemniej rubrykę "Napotkane istoty" zostawmy lepiej w spokoju. Niestety wielu graczy sądzi, że przy tworzeniu postaci warto ją ubarwić jakimiś niesamowitymi, paranormalnymi wypadkami. Nic bardziej mylnego. Warto zwrócić uwagę, że w grze "Zew Cthulhu" tak jak i w opowiadaniach Lovecrafta główni bohaterowie to zwykli ludzie, często nie do końca świadomi tego, co tak naprawdę się dzieje.

Rozwój Badacza

Warto jednak zaznaczyć, iż mimo obiegowej opinii jaka krąży o ZC (postacie graczy nie przeżywają przygody lub kończą w wariatkowie) to czasami można nią dalej prowadzić. Niemniej trzeba pamiętać, że poprzednia przygoda odbije piętno na naszym bohaterze. Na pewno będzie bardziej ostrożny, wszak wie już, że ludzie nie są sami na świecie. Możliwe, że społeczeństwo, mimo braku faktycznego obłędu, tak właśnie będzie go traktować. Kiedy świeży Badacze będą bagatelizować zagrożenia i pchać się z rewolwerem gdzie popadnie, weteran w potyczkach z istotami Mitów na pewno będzie się przezornie trzymać z tyłu lub weźmie nogi na pas. Rośnie także prawdopodobieństwo, że prędzej czy później postrada jednak zmysły. Może jednak wykazać się większą odpornością i będzie z góry wiedział czym ta cała "tajemnicza" sprawa śmierdzi. Zdecydowanie wcześniej niż współtowarzysze zauważy, że coś jest nie tak. Jeśli Strażnik w którymś ze swoich kolejnych scenariuszy wykorzysta powtórnie jakąś kreaturę, nasz Badacz szybko zorientuje się jaką metodą z nią walczyć. W końcu już raz przeżył z nią potyczkę (warto jednak pamiętać, że w zależności od humoru naszego Strażnika nie jest to znowu takie pewne).

Odgrywanie Postaci

Tak jak we wszystkich RPG-ach, tak i w "Zew Cthulhu" musimy pamiętać, że nasza postać to nie my. Zdecydowanie inaczej się zachowa w pewnych sytuacjach, ma inny system wartości i priorytety czy inne cele w życiu. Inaczej przecież będzie zachowywał się stateczny profesor historii, a inaczej młody student i to zupełnie innego kierunku. Dlatego też, gdy już zdecydujemy się kogo będziemy chcieli odgrywać, warto zebrać jak najwięcej materiałów pomocniczych. Warto podpatrzyć jak bohaterowie filmów czy książek o podobnym archetypie zachowują się w swoich historiach. Jak oni podejmują decyzje i co dla nich jest ważne. Jeśli na przykład zdecydujemy się grać tak lubianą przez graczy profesją detektywa, warto zapoznać się z szeregiem filmów sensacyjnych czy kryminałów. Możemy się przy tym nauczyć fachowej terminologii, branżowego slangu czy charakterystycznych gestów i mimiki. Możliwe także, że podpatrzymy ciekawe sztuczki i zagrania, które będziemy mogli wykorzystać podczas gry. Aby ubarwić odgrywanego przez nas Badacza warto pomyśleć także o jakieś cesze szczególnej jak akcent, ogół wymowy czy np. tiki nerwowe.

Strój

Klimatyczne przebranie się na sesje nie stanowi tak wielkiego problemu jak w przypadku wielu innych systemów RPG, zwłaszcza tych fantasy. Gra toczy się przeważnie w jednej z trzech epok 1890, 1920 i 1990. We współczesności przebranie nie stanowi żadnego problemu. Podobnie jest z latami dwudziestymi ubiegłego wieku.

++

Aby dobrze wcielić się w Badacza z lat dwudziestych najlepszy będzie garnitur lub dla pań wieczorowa suknia. Większość z nas posiada takie ubrania. Szczegółami uzupełniającymi w wersji dla panów to na przykład włosy zaczesane do tyłu - z braku brylantyny, której dziś już się nie używa można wykorzystać żel do włosów - ważne, aby te były tłuste - taka bowiem "gangsterska" moda w tych czasach panowała. Róża albo chusteczka w butonierce garnituru to także miły dla oka detal. Pamiętajmy też o tym, że buty muszą być nienagannie wypastowane. Krawat czy muszka to tylko kwestia indywidualnego gustu (lub stanu posiadania). Jeśli uda nam się zorganizować druciane okulary to tylko lepiej. Rekwizyty typu cylinder, laska czy plastikowe pistolety to doskonałe urozmaicenia. Wariant dla pań to wieczorowa suknia (może być babci, o ile pożyczy) z detalami takimi jak sznur pereł zawiązany w charakterystyczną pętlę na końcu.

Tylko epoka z 1890 może nam przysporzyć trochę problemów. Ubrania z XIX wieku znacznie różniły się swoim krojem i szykiem. Chodź biała koszula i kamizelka mogą wystarczyć, to co wybredniejszym graczom radzę skorzystać na przykład z wypożyczalni kostiumów. Często takowe znajdują się przy teatrach, a znalezienie w nich odpowiedniego uniformu na sesję to nic trudnego. W końcu wiele sztuk pochodzi właśnie z okresu, który nas interesuje.

Fot. WindSower
KOMENTARZE (1) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Gnom 13 maja 2008, 05:38
Joku sam piszesz, że ZC jest specyficzne ale tutaj dałeś mnóstwo banałów, a prawie wcale istotnych dla ZC informacji (poza tą, że gra się zwykłymi ludźmi).

No i ten akapit o stroju. Pomijam fakt że jest jednym z dłuższych w tym artykule. Klimatycznie takie przebranie wygląda na pewno, ale kiedyś do grania wystarczyła kartka i ołówek (żeby MG miał się czym bawić) a tutaj czytam, że powinienem się udać do wypożyczalni kostiumów. Poza tym zakładasz, że to system "Panowie i Damy". Jak rozumiem, gracz niezależnie od postaci ma się ubrać w garnitur pod krawatem, potraktować włosy brylantyną i wpakować różę w butonierkę? Jeśli już w ogóle ubierać się na sesję, to chyba zgodnie z postacią, nie?

Tekst napisany jako "cokolwiek, żeby była aktualizacja". Na pewno Joku stać Cię było na więcej...
  • Ostatnie artykuły

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 1 maja 2017, 05:14 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka