Wiedza Tajemna
  • Cthulhu w okopach Wielkiej Wojny - część IV

    De profundis

    Spośród wszelkich tajnych operacji prowadzonych na frontach Wielkiej Wojny, jedna wyróżnia się tak sposobem przeprowadzenia, jak i swymi skutkami. Jednak to, co akcję tę stawia w jednym szeregu z najniesamowitszymi opowieściami, to ponura historia krążąca wśród wojennych weteranów… historia pełna przykładnego poświęcenia żołnierzy, heroizmu, ale i śmierci oraz niezbadanej nigdy tajemnicy. To historia legendarnego rajdu na Ostendę i Zeebrugge.

  • Cthulhu w okopach Wielkiej Wojny - część III

    Ostatnia misja Williego Rohra

    Zanim oczom opinii publicznej ukazały się opublikowane wspomnienia wojenne Lawrenece’a i von Lettow Vorbecka, wielu politykom oraz większości obywateli państw biorących udział w Wielkiej Wojnie wydawało się, że o działaniach zbrojnych na froncie decydują pozbawieni wyobraźni kretyni. Często też postrzegano głównodowodzących jako rozmiłowane w śmierci i cierpieniu potwory z piekła rodem, zdolne jedynie do prowadzenia krwawych walk na wyczerpanie, w których żołnierze stanowili mięso armatnie. Jednak rzeczywistość dość szybko okazała się znacznie bardziej skomplikowana. Dzięki frontowym zapiskom i wspomnieniom ludzi, którzy przeżyli koszmar Wielkiej Wojny, wiemy dziś znacznie więcej o utajnionych operacjach prowadzonych w tamtym okresie oraz ich wpływie na późniejszą historię świata. Jedną z nich była akcja o kryptonimie „Świt”, od blisko wieku stanowiąca zagadkę dla wszystkich Badaczy Tajemnic.

  • Cthulhu w okopach Wielkiej Wojny - część II

    "Wojna czarowników"

    W marcu 1919 roku, gdy w Londynie damy z towarzystwa zasypywały pułkownika JKM Thomasa Lawrence’a zaproszeniami do swoich salonów, w Berlinie tłumy ludzi wiwatowały na cześć 192 jeźdźców ubranych w mundury koloru khaki i kapelusze z podwiniętym z prawej strony rondem. Jeźdźcami defilującymi aleją Unter den Linden byli ci, którzy ocaleli spośród żołnierzy Schutztruppen (wojsk ochrony) z Tanganiki – niemieckiej kolonii w Afryce Wschodniej. Przez cztery i pół roku oddziały te toczyły nieustające walki z przeważającymi siłami wroga. Kres ciągłych potyczek przyniosło dopiero listopadowe zawieszenie broni w 1918 roku.

  • Cthulhu w okopach Wielkiej Wojny - część I

    Tajemnica pułkownika JKM Thomasa Lawrence'a

    Wielka Wojna, określna później mianem I wojny światowej, przewartościowała ludzkie myślenie oraz postrzeganie świata. Okropności, jakie miały miejsce w okopach i na polach bitew, przyćmiły największe z dotychczas znanych nam koszmarów. Nawet odwieczni Badacze Tajemnic ze zgrozą wspominają o potwornych zbrodniach, nieludzkich warunkach i niesłychanych wprost okrucieństwach, które przyniosła Wielka Wojna. Od zawsze unikali zagłębiania się w błotniste, przesiąknięte odorem śmierci okopy, gdyż znajdowali tam jedynie dowód na to, że ludzkość sama, bez żadnej ingerencji ze strony nienazwanych istot, dąży do samounicestwienia. Szybko jednak okazało się, iż ten trwający cztery lata konflikt bynajmniej nie ograniczał się do wyłącznie konwencjonalnych działań wojennych i obfitował w wydarzenia, których natury nie sposób wyjaśnić bez pomocy ludzi obdarzonych wyjątkowo otwartymi umysłami.

  • Cthulhu we współczesności

    Jak wiadomo firma Chaostium przygotowała dla graczy i Strażników trzy epoki gry do wyboru. Są to 1890 rok – czyli zakończenie wieku stali i pary, 1920 – szalone lata dekadencji i gangsterów, no i oczywiście 1990 – czyli współczesność. Dwie pierwsze epoki cieszą się największą grywalnością. W końcu sam wielki Lovecraft osadzał w tych czasach akcję swoich powieści. Co jednak z trzecią epoką? Z dniem dzisiejszym? Jak ugryźć ten temat, by gra sprawiła nam przyjemność?

  • Kolonie brytyjskie w latach 1890-1920 - część II : Afryka

    Zew Cthulhu 1890/1920

    Poniżej napisane słowa należy traktować jako inspirację do licznych przygód, których gracze mogą zaznać na Czarnym Lądzie: Afryce. Nie jest to dokładny opis historii i religii rdzennych mieszkańców Afryki, tylko raczej próba przybliżenia realiów brytyjskich kolonii na tym kontynencie. Od razu trzeba zaznaczyć, że artykuł ten przybliża wszystkie terytoria Imperium Brytyjskiego na tym kontynencie, poza Egiptem (od 1882 Egipt był pod ścisłą kontrolą Anglii, a w latach 1914-1922 jako Sułtanat Egiptu był pod protektoratem brytyjskim). Gra Zew Cthulhu i mitologia Lovecrafta jest bowiem tak mocno zakorzeniona w realiach tego starożytnego państwa, że materiałów jest dość, aby omówić ten temat w osobnym artykule.

  • Kolonie brytyjskie w latach 1890-1920 - część I : Indie

    Zew Cthulhu 1890/1920

    Poniżej napisane słowa należy traktować jako inspirację do licznych przygód, których gracze mogą zaznać na Półwyspie Indyjskim. Nie jest to dokładny opis historii i religii Indii, tylko raczej próba przybliżenia realiów tej brytyjskiej kolonii. Może Badacze okażą się turystami, zwiedzającymi Indie arystokratami, wojskowymi, albo zainspirowanymi tym państwem artystami czy okultystami?

  • Zombie w Mitologii Cthulhu

    Doświadczeni Strażnicy Tajemnic, czyli tacy, którzy na pierwszym miejscu stawiają na klimat gry, rzadko konfrontują graczy z potworami z Mitów Cthulhu. Jeśli sama ich obecność nie doprowadzi graczy do obłędu, wtedy ewentualnie doprowadzą do otwartej walki. Jednak każdy bóg czy Wielki Przedwieczny jest w stanie zgnieść człowieka w ciągu ułamka sekundy samą swoją myślą. Co więc zrobić, aby walka była wyrównana? Przedstawić Badaczom o wiele słabszych przeciwników, na ich poziomie. Świetnie nadają się do tego zombie.

  • Tworzenie Badacza

    Jak wiele razy wspominałem Zew Cthulhu jest specyficznym system RPG. W tej grze bowiem przede wszystkim liczy się klimat sesji. Oznacza to, że ważna jest nie tylko staranność z jaką Strażnik Tajemnic ułoży swój scenariusz, ale także to w jaki sposób Badacze przygotują się do sesji. Tej czynności jest poświęcony poniższy tekst.

  • Schorzenia psychiczne i przypadki obłędu

    Temat chorób psychicznych i innych przypadków postradania zmysłów jest potraktowany bardzo zdawkowo w podręczniku podstawowym. W "Podręczniku Badacza Tajemnic" sprawa ma się znacznie lepiej, ale nadal temat ten można bardziej szczegółowo omówić. Jest on bowiem bardzo ważny, zarówno dla strażnika jak i dla badaczy. Potrzeba dużej inwencji, aby umiejętnie odegrać bohatera lub BNa, dotkniętego chorobą psychiczną.

  • Jak używać potworów w grze

    Nie da się ukryć, iż Zew Cthulhu jest systemem bardzo specyficznym. Różni się od typowych eRPGów nie tylko realiami, ale przede wszystkim potworami. Rolą Strażników Tajemnic, bo to głównie do nich kieruję ten artykuł, jest sprawienie, aby gracze nie zabijali bestii rodem z mitów Cthulhu. O nie! W świecie wykreowanym przez Lovecrafta, potwory grają zupełnie inną rolę. Jaką? Dowiecie się z tego artykułu.

  • Podróż po światach nieistniejących

    "A ty z tej próżni czemu drwisz, kiedy ta próżnia nie drwi z ciebie?"

    Wyobraźcie sobie miejsce. Miejsce zagubione w czasie, nie istniejące w żadnej znanej nam przestrzeni. Miejsce sprzeczne z naszym sposobem pojmowania rzeczy. Pozbawione praw fizyki i logiki. To miejsce zamieszkałe jest przez istoty, których także nie można objąć naszym rozumowaniem. Mówiąc najkrócej, istoty tego rodzaju kojarzyły się od zawsze istotom ludzkim z bogami, a niedostępne miejsca z ich siedzibami. Do ludzkiego rozsądku najlepiej nie dopuszczać istnienia takich miejsc. Ich wyobrażenie powoduje szaleństwo. Jednak okazuje się, że niektórzy potrafią do nich dotrzeć. Liczne wycieczki w otchłań odbyły się prawdopodobnie w umyśle jednego z najoryginalniejszych pisarzy XX wieku - Howarda P. Lovecrafta.

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 21 paź 2017, 22:18 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka